Vanliga frågor

Jag har hittat en fågelunge – vad gör jag?
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Rad-om-overgivna-djurungar/

Jag har hittat en skadad fågel – vad gör jag?
Har du hittat en skadad fågel kan du ringa oss om du befinner dig i Västra Götaland på telefon 0303-16501 Befinner du dig i annan del av landet se nedan länk för kontakt till närmaste viltrehabiliterare. http://www.kfv-riks.se/medlemmar

Vi finns på Norra Hisingen mellan Göteborg och Kungälv. På grund av vår ekonomiska situation är begränsad har vi inte möjlighet att hämta skadade djur på skadeplatsen. Svenska Djurambulansen transporterar skadade och sjuka djur och kan i mån av tid hämta en upphittat fågel för transport till oss. Deras journummer är 0771-999 112.

Har du möjlighet att köra eller på annat sätt transportera fågeln ut till oss är vi mycket tacksamma. Vilda djur är inte hittegods eftersom de saknar ägare och om de påträffas avlidna tillfaller de jakträttsinnehavare eller i vissa fall staten. Enligt jaktförordningen är den person som kört på djuret skyldig att göra en polisanmälan samt att märka ut platsen där olyckan skett.

Det är bra att ha en viltolycksremsa i din bil, du får den gratis hos Bilprovningen. Följ inte efter eller spåra ett skadat djur själv – Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret. Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och muffonfår.

Hur blir jag volontär hos er?
Att vara volontär hos oss är ideellt och således helt oavlönat. Att vara volontär hos oss innebär en härlig och harmonisk miljö nära djur och natur. Läs mer under fliken, Bli Volontär .

Jag har beställt kalender hos er men ej mottagit ett bekräftelsemejl med inbetalningsuppgifter, hur gör jag?
Kontakta vår givarservice, givare@animalshope.com så hjälper vi dig.

Jag har beställt kalender men det har ej kommit något i min brevlåda?
Kontrollera först att du betalat din gåva för kalendern. Vi skickar kalender först när vi mottagit din gåva. Har du betalat in men ändå inte fått någon kalender, mejla oss till vår givarservice, givare@animalshope.com så hjälper vi dig.

Jag har beställt kalender. Hur lång tid tar det innan jag får den?
Från att du betalat in din gåva för kalender tar det ca 1-2 veckor innan din kalender kommer hem till dig. Under perioden 12 dec och 31 dec har vi märkt att Post Nord inte är lika effektiva då det är mycket julpaket. Då kan leveransen ta 3 veckor att få hem.

Hur ändrar eller avslutar jag mitt månadsgivande/årsgivande? 
Kontakta vår givarservice, givare@animalshope.com så hjälper vi dig att ändra eller avsluta ditt givande.

Vi är ett företag som vill samarbeta med er. Vem kontaktar vi?
Mejla till fagelcentralen@animalshope.com så hjälper vi dig att få tag i rätt person. 

Jag vill ändra eller ta bort mina uppgifter i era register. Hur gör jag?
Kontakta vår givarservice, givare@animalshope.com  så hjälper vi dig.

Jag vill skänka material till er, hur gör jag?
Vi tar tacksamt emot material, hundfoder, fågelfoder, skålar mm. Se vår önskelista. Har du något du tror vi skulle få användning av så hör av dig till oss på mejl, fagelcentralen@animalshope.com Vi är helt ideella och beroende av allmänhetens vilja att ge.

Kan jag köpa fågelfrön hos er?
Vi har fågelfrön hos oss. Mejla för mer information om vad som finns inne till fagelcentralen@animalshope.com

Har ni fågelholkar till försäljning?
Ja, det finns att köpa hos oss. Titta in på vår anläggning. Är det en speciell fågelholk du är ute efter så mejla oss först så ser vi om vi har den inne. fagelcentralen@animalshope.com